OZ 18. 05. 2011
Hlavný kontrolór Obce V a l č a
V súlade s §
S p r á v u č. 7/2011
o výsledkoch kontroly v mesiacoch marec – apríl 2011
Za sledované obdobie boli vykonané kontroly v súlade s plánom kontrolnej činnosti za I. polrok 2011:
1/ Kontrola nakladania s finančnými prostriedkami v Materskej škole vo Valči za obdobie od 01. 09. 2010 do 10. 04. 2011
Kontrolovaný subjekt: Materská škola Valča
Vedúci kontrolovaného subjektu: riaditeľka MŠ
Kontrola vykonaná: MŠ Valča, 11.04. – 12. 04. 2011
Kontrola vykonaná na základe: Plán kontrolnej činnosti na I. polrok 2011
Kontrolované obdobie: 01. 09. 2010 – 10. 04. 2011
Predmet kontroly: hospodárenie s finančnými prostriedkami, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s majetkom obce v správe materskej školy
Výsledok kontroly:
Materskú školu navštevuje 31 detí, z toho 12 detí 2,5 – 4 ročných a 19 detí 4 – 6 ročných. Škola pravidelne vyhotovuje metodický plán činnosti, ku školskému roku 2010/2011 má vypracovaný Plán práce školy. Správy o svojej činnosti predkladá Obecnému úradu Valča, za školský rok 2009/2010 predložená správa 25. 10. 2010 č.j. 958/2010.
Materská škola je zapojená do integrovaného programu Štátneho vzdelávacieho programu pre MŠ Dieťa a svet so 4 tematickými okruhmi.
V spolupráci so Súkromným centrom voľného času ABC Košťany n. T. realizujú žiaci dopravnú výchovu formou teoretickej prípravy a praktického nácviku modelových situácií na dopravnom ihrisku.
MŠ dodržiava Všeobecne záväzné nariadenia Obce Valča o určení výšky príspevku na čiastočnú úhradu nákladov v materskej škole, od roku 2010 je mesačný poplatok na dieťa 10,- €.
Pokladničné operácie :
Inventarizácia pokladničnej hotovosti je vykonávaná v súlade so zákonom 431/2022 Z.z.o účtovníctve
Doklady k finančným operáciám eviduje riaditeľka MŠ a následne sú zaúčtované účtovníčkou Obce Valča.
1. Objednávanie tovarov a služieb v podmienkach MŠ , spôsob objednávania , stanovenie pravidiel podpisovania objednávok a zmlúv
MŠ nakupuje len bežné tovary a služby, objednávky podpisuje vždy riaditeľka školy. Všetky výdavky na tovary a služby sú schvaľované starostom obce Valča, vyššie nákladové položky schvaľuje Obecné zastupiteľstvo vo Valči. Takto bol zrealizovaný nákup a montáž žalúzií v triedach. Všetky položky sú účtované účtovníčkou OÚ.
2. Použitie dotácií od štátu
Na rok 2010 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 2010-18389/41753-1 v súlade s §6b zák. č. 597/2003 Z.z. o financovaní ZŠ,SŠ a školských zariadení v znení neskorších predpisov poskytlo príspevok v sume 2 181 € na výchovu a vzdelávanie detí, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky. Z poskytnutých dotácií bolo 25. 12. 2010 uhradené 1400,- € za šatňové skrinky, za drobný materiál 326 € a 455,- € za preliezku.
Kontrola správy pohľadávok zabezpečenie pohľadávok voči premlčaniu postúpenie pohľadávok na súdne vymáhanie:
Materská škola neevidovala k 10. 04. 2011 žiadne pohľadávky. Na škole nie je vypracovaná žiadna smernica upravujúca vymáhanie pohľadávok, nakoľko od zriadenia MŠ takáto skutočnosť nenastala.
Inventarizácia majetku
Pri nástupe do funkcie riaditeľky MŠ od 01. 09. 2010 vykonali fyzickú inventúru majetku riaditeľky MŠ – odovzdávajúca a preberajúca.
Odporúčanie: Rozčleniť majetok nachádzajúci sa v MŠ v zmysle opatrenia MF SR z 8.8.2007 č. MF/16786/2007-31. Doplniť podpisy členov inventarizačnej komisie na všetky listy inventarizačných súpisov tak, ako to prikazuje § 30 ods. 2 písm. i) zák. č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve
2/ Kontrola nakladania s finančnými prostriedkami v Školskej jedálni Materskej školy vo Valči za obdobie od 01. 09. 2010 do 10. 04. 2011
Kontrolovaný subjekt: Školská jedáleň Materskej školy Valča
Vedúci kontrolovaného subjektu: vedúca ŠJ MŠ
Kontrola vykonaná: ŠJ MŠ Valča, 11.04. – 12. 04. 2011
Kontrola vykonaná na základe: Plán kontrolnej činnosti na I. polrok 2011
Kontrolované obdobie: 01. 09. 2010 – 10. 04. 2011
Predmet kontroly: hospodárenie s finančnými prostriedkami, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s majetkom obce v správe materskej školy
Výsledok kontroly:
Všetky príjmy, výdaje na prevádzku MŠ sú zaúčtované v učtárni Obecného úradu vo Valči z podkladov od vedúcej jedálne.
Na stravnú jednotku zamestnancov je použitá dotácia zo Sociálneho fondu vo výške 0,49 €/osoba.
ŠJ MŠ zabezpečuje stravu aj pre dôchodcov obce – stravná jednota 1,33 €/os., réžia 0,346 €. Napr. v mesiaci marec 2011 bolo v priemere pre 30 dôchodcov vydaných 502 obedov. Platby za stravu sú včas a v plnej výške. Celkom bolo v marci 2011 vydaných 691 obedov pre dospelých a 1419 desiata, obed, olovrant deťom.
Kontrolu dodržiavania hygienických noriem vykonáva aj RÚVZ Martin, posledná kontrola uskutočnená dňa 10. 09. 2009 (HDM 2009/000845), na základe ktorej boli dôchodcovia písomne upozornení na zabezpečenie obedárov antikorových, príp. umelohmotných.
Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pre oblasť školského stravovania:
§ 140 ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z.:
a) Zabezpečovanie odporúčaných výživových dávok (vestník MZ SR, čiastka 7 - 8 zo dňa 28. apríla
b) Dodržiavanie materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie vydaných Ministerstvom školstva SR, najmä:
- normovanie potravín
- dodržiavanie druhu a množstva potravín podľa použitej receptúry,
- kontrola hmotnosti hotovej porcie pokrmu alebo nápoja,
- dodržanie výrobného postupu pri príprave pokrmov a nápojov).
c) Uplatňovanie zásad na zostavovanie jedálnych lístkov v zariadení školského stravovania (príloha č. 1 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.):
- časová štruktúra jedálnych lístkov,
- obsahová štruktúra pokrmov,
- všeobecné zásady a požiadavky na manipuláciu s potravinami.
d) Určenie finančného príspevku od zákonného zástupcu dieťaťa alebo žiaka na nákup potravín na jedlo podľa zvoleného finančného pásma podľa §
Kontrolné zistenia:
Stravná jednotka na dieťa: 1,13 € (desiata 0,27 €, obed 0,63 €, olovrant 0,23 €),
v ŠJ je 1 dieťa s hmotnou núdzou
- dodržiavané Všeobecne záväzné nariadenia Obce Valča o výške príspevku na čiastočnú úhradu nákladov a podmienky úhrady v školskej jedálni
Zabezpečovanie celospoločenských programov podpory zdravia v súlade s
nariadením vlády Slovenskej republiky č. 341/2009 Z. z. o poskytovaní pomoci na podporu spotreby ovocia a zeleniny pre deti v materských školách:
§ 3 ods. 1 písm. d) vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.
Zabezpečenie výroby jedál a nápojov podľa hygienických požiadaviek a zásad správnej výrobnej praxe (v zmysle nariadenia ES č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín, vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania.Vyškolenie zamestnancov zariadenia školského stravovania v uplatňovaní zásad HACCP(kap. XII ods. 2 nariadenia (ES) č. 852/2004 Európskeho parlamentu a Rady o hygiene potravín).
Kontrolné zistenia: bez zistených nedostatkov
§ 9 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z.
Vedenie dokumentácie v písomnej alebo elektronickej podobe:
- zriaďovacia listina,
- prevádzkový poriadok,
- evidencia osvedčení o odbornej a zdravotnej spôsobilosti zamestnancov,
- stravný lístok alebo evidencia kreditných kariet,
- zápisný lístok stravníka
- normovací hárok alebo stravný list,
- jedálny lístok,
- obratová súpiska zásob,
- výkaz stravovaných osôb,
- dokumentácia správnej výrobnej praxe,
- záznam o odkladaní vzoriek stravy,
- skladová karta,
- kniha prijatých faktúr a odoslaných faktúr,
- peňažný denník,
- prehľad inkasa stravného,
- evidencia odpadu,
- kniha objednávok,
- dodací list,
- kniha pracovných porád a preškolení,
- záznamy z kontrol.
2) Finančné podmienky na nákup potravín, ktoré uhrádza zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka (v zmysle zákona č. 245/2008 Z. z.).
Kontrolné zistenia:
– administráciu zabezpečuje vedúca ŠJ, do ktorej kompetentnosti patrí aj kontrola
bezpečnosti výťahu, evidencia ochranných odevov, evidencia odpadu
– dodržiavané Všeobecne záväzné nariadenia Obce Valča o výške príspevku na
čiastočnú úhradu nákladov a podmienky úhrady v školskej jedálni
Odporúčanie:
V rámci finančných možností dokúpiť program na skvalitnenie administratívy
Kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami a s materiálnymi hodnotami:
1) Evidencia stravníkov prihlásených na stravovanie – platby, preplatky, nedoplatky, včasné odhlasovanie a prihlasovanie na stravovanie v súlade s prevádzkovým poriadkom.
2) Kontrola mesačných účtovných uzávierok stravného, hospodárenie, efektívnosť a účelnosťpoužitia finančných prostriedkov na nákup potravín.
3) Režijné náklady na stravovanie a iné zdroje financovania – výpočet režijných nákladov, príjem, evidencia, ich efektívne využívanie.
4) Nákup majetku (drobného hmotného a dlhodobého hmotného majetku), evidencia,označenie, inventarizácia.
5) Nákup čistiacich a dezinfekčných prostriedkov, ich evidencia.
6) Nákup ochranných pracovných prostriedkov, ich evidencia.
7) Opravy a údržba a iné finančné náklady na prevádzku zariadenia školského stravovania
Kontrolné zistenia:
Zabezpečené vedúcou školskej jedálne– bez zistených nedostatkov
3/ Plnenie uznesenia Obecného zastupiteľstva Valča č. 14/2011:
Hlavný kontrolór v I. polroku bude priebežne vykonávať kontrolu ubytovacích zariadení v Obci Valča podľa svojej zákonnej kompetencie:
K zákonnému postupu výkonu kontroly ubytovacích zariadení som vypracovala Preukaz hlavného kontrolóra na dobu od 28. 02. 2011 do 10. 03. 2015, podpísaný starostom obce.
Dňa 04. 04. 2011 schválilo OZ môj návrh oznámenia č. j. 502/2011 poskytovateľom ubytovania o dani za ubytovanie spolu s prílohami – mesačnými hláseniami. Podľa ponúkaných ubytovacích služieb, zverejnených na sociálnych sieťach, zasielam doporučené listy s návratkou poskytovateľom. Na základe tohto upozornenia budem môcť v súčinnosti s pracovníčkou Obce Valča, Obecného úradu vykonať kontrolu priamo u poskytovateľov.
Hlavný kontrolór Obce Valča predkladá Obecnému zastupiteľstvu vo Valči:
Návrh na uznesenie:
Berie na vedomie
1/ Správu hlavného kontrolóra o výsledkoch kontroly za obdobie marec – apríl 2011.
Vo Valči, dňa 02. 04. 2011, č. j. 617/2011